Matemàtiques i Escacs
Jugar a escacs educatius a l'escola durant l'horari lectiu pot tenir una relació positiva amb el treball de matemàtiques dels alumnes de primària.
Hi ha diversos factors que contribueixen a aquesta relació beneficiosa:
El joc d'escacs implica l'ús de diverses habilitats cognitives com l'atenció, la concentració, la memòria de treball, el raonament lògic i el pensament crític. Aquestes mateixes habilitats són essencials per a l'aprenentatge i la resolució de problemes matemàtics.
Els escacs requereixen un pensament estratègic i la capacitat de planificar i preveure les conseqüències de les pròpies accions. Aquesta mateixa habilitat estratègica és fonamental en matemàtiques, especialment en resolució de problemes i raonament algebraic.
El joc d'escacs implica l'avaluació i la manipulació d'un tauler bidimensional. Aquesta habilitat de raonament espacial és important en matemàtiques per comprendre conceptes com geometria, mides, formes i configuracions espacials.
Els escacs presenten un conjunt de regles i patrons lògics que cal comprendre i aplicar per prendre decisions durant el joc. Aquesta habilitat lògica és inherent a la resolució de problemes matemàtics i la construcció de raonaments matemàtics coherents.

El joc d'escacs implica una sèrie de processos cognitius i habilitats mentals que poden ser útils en el desenvolupament de les matemàtiques.
El joc d'escacs requereix un pensament lògic i estratègic per preveure les conseqüències de les accions i planificar moviments futurs. Aquest tipus de pensament també és essencial en la resolució de problemes matemàtics, on els alumnes han d'identificar patrons, dissenyar estratègies i prendre decisions informades.
Tant els escacs com les matemàtiques involucren la resolució de problemes. Jugar als escacs ajuda als alumnes a desenvolupar habilitats per analitzar situacions complexes i trobar solucions eficaces, una habilitat que és transferible als problemes matemàtics.
El joc d'escacs requereix una atenció concentrada i sostenida. Aprendre a jugar escacs pot ajudar als alumnes a millorar la seva capacitat de concentració, una qualitat que és important quan s'aborden problemes matemàtics que requereixen un enfocament constant.
Els escacs involucren conceptes matemàtics, com ara coordinades en un tauler, moviments en línies rectes i patrons geomètrics. Aquesta aplicació pràctica pot ajudar als alumnes a visualitzar i comprendre millor els conceptes matemàtics.
El joc d'escacs pot millorar la memòria visual i les habilitats de càlcul mental, que també són importants en matemàtiques, ja que els alumnes han de recordar fets i realitzar càlculs ràpids en diverses operacions.
Jugar a escacs pot ajudar els alumnes a gestionar l'estrès, la frustració i l'eufòria associats amb les victòries i les derrotes. Aquesta capacitat de regular les emocions pot ser beneficiosa quan s'enfronten a problemes matemàtics desafiants.
Escacs i geometria
El fet que l'escaquer sigui quadriculat, el converteix en una excel·lent eina per
treballar diferents continguts i conceptes de geometria.
A continuació presentem una activitat que permetrà treballar de forma manipulativa
la consolidació de diferents figures geomètriques, així com dels conceptes d'àrea i
perímetre.
A partir d'un escaquer i petits objectes (poden ser taps, botons… o també podem fer
servir les mateixes peces d'escacs, per exemple els peons) proposem als alumnes
una sèrie d'activitats.
Col·loquem 8 peons sobre el tauler de forma que les caselles ocupades formin un
rectangle. Quants rectangles diferents podem obtenir?

50 Exercicis d'Escacs i Matemàtiques per a les Escoles Un enfocament basat en el joc (escacs) per resoldre problemes
Escacs i matemàtiques(CSC chess in schools)
Traducció al català: Aprendre escacs té molts beneficis , tant educatius com socials. Els vincles entre els escacs i les matemàtiques estan ben establerts. Molts estudis han mostrat vincles positius entre els nens que aprenen escacs mitjançant programes escolars i el seu assoliment general en matemàtiques (vegeu el primer article citat aquí per a un exemple recent). El currículum del CSC s'ha dissenyat tant per oferir contingut matemàtic directament com per desenvolupar les habilitats matemàtiques dels nens.
Contingut directe de matemàtiques
Els nostres plans de lliçons contenen una gran quantitat de contingut de matemàtiques especialment rellevant per a l'etapa clau 2:
Aritmètica. Els nens practiquen constantment el càlcul bàsic mentre juguen als escacs. Oferim tota una lliçó sobre el valor de les peces d'escacs (peó=1, Alfil/cavall=3, Torre=5, Dama=9) i després animem els nens a calcular el benefici relatiu de totes les captures disponibles a cada moviment. A més, els jugadors han de ser contínuament conscients de la posició en directe al tauler: estan per davant o per darrere del material?