
Treballar els escacs en horari lectiu pot tenir diversos aspectes d'innovació pedagògica:
- Desenvolupament de habilitats cognitives: Els escacs requereixen un alt nivell de concentració, pensament lògic i resolució de problemes. A més, l'ensenyament dels escacs pot millorar la memòria, la presa de decisions i la capacitat d'avaluar situacions complexas.
- Foment de la paciència i la perseverança: Aprendre a jugar als escacs i millorar en aquest joc pot ajudar els alumnes a desenvolupar aquestes qualitats importants. Els escacs també ensenyen a acceptar la derrota i a aprendre de l'experiència per millorar en futurs enfrontaments.
- Millora de les habilitats socials: Treballar amb els escacs pot promoure la interacció entre els alumnes, ja que poden jugar partides entre ells, compartir estratègies i discutir tàctiques. Això pot ajudar a millorar les habilitats socials, com ara la comunicació, la cooperació i el treball en equip.
- Foment de la creativitat i el pensament crític: Encara que els escacs tenen un conjunt de regles específiques, també permeten als jugadors explorar diferents opcions i estratègies per abordar cada situació. Això pot estimular la creativitat dels alumnes i el desenvolupament del pensament crític. Els escacs poden fomentar la capacitat d'analitzar problemes des de diversos punts de vista i de trobar solucions alternatives.
- Aplicació de la tecnologia: En els últims anys, s'han desenvolupat diverses aplicacions i plataformes en línia per aprendre i practicar escacs. Aprofitar aquestes eines tecnològiques pot afegir un component innovador a l'ensenyament d'escacs en horari lectiu. A més, l'ús de recursos digitals pot facilitar el seguiment de l'aprenentatge dels alumnes, oferir retroalimentació immediata i crear una experiència més interactiva.
Mètode d'ensenyament/aprenentatge dels Escacs Educatius i Socials "TRACIS"
TRACIS és, una proposta formada per un grup d'activitats específiques que, combinades, promouen un aprenentatge basat en la interacció, comunicació i reflexió entre alumnes-alumnes, alumnes-mestres i alumnes-família i entorn, que passa a ser durader, funcional i transferible, i que incrementa l'interès dels estudiants pel joc dels Escacs. A través del joc d'escacs es plantegen aconseguir aquests:
Objectius didàctics:
Millorar l'aprenentatge reflexiu dels estudiants.
Desenvolupar les habilitats del joc dels escacs fomentant el pensament crític.
El mètode TRACIS com una eina per al desenvolupament cognitiu i la millora de les habilitats del pensament crític en els estudiants.
Sessió d'aula tipus. Seqüència didàctica:
Dinàmica 1 Material físic manipulable (jocs d'escaquers i peces, escaquer penjoll i peces imantades...)
Durada aproximada: 60 minuts
Objectius de la sessió:
- Profundir en les estratègies d'escacs per a alumnes amb coneixements avançats en el joc.
- Millorar l'habilitat d'anàlisi i presa de decisions basades en l'avaluació de les posicions.
- Fomentar la creativitat i la capacitat per trobar jugades inesperades.
- Promoure la col·laboració i el treball en equip en la resolució de problemes.
Materials necessaris:
- Tauler d'escacs per a cada parella d'alumnes.
- Peçes d'escacs completes per a cada tauler.
- Problemes d'escacs o reptes en folis plastificats(Plantilla)
- Rellotge per controlar el temps.
Desenvolupament de la sessió:
Introducció (10 minuts):
- Inicia la sessió reforçant els coneixements previs dels alumnes en el joc d'escacs.
- Parla breument sobre la importància de l'estratègia avançada en el joc i com pot millorar les seves habilitats.
- Estableix les expectatives de la sessió i destaca la importància de la col·laboració i la comunicació entre els alumnes.
Activitat A: Anàlisi de posicions (20 minuts):
- Divideix els alumnes en parelles i lliura un tauler i les peces d'escacs a cada parella.
- Proporciona a cada parella una posició complexa d'escacs, ja sigui d'una partida real o de la teva pròpia creació.
- Estableix un temps limitat (per exemple, 5-10 minuts) perquè les parelles analitzin la posició i planifiquin els seus moviments.
- Fomenta la col·laboració entre les parelles, animant-los a discutir i justificar les seves decisions basades en l'avaluació de la posició i les possibles jugades alternatives.
Activitat B: Jugar partides entre companys d'un nivell semblant (25 minuts):
- Proporciona retroalimentació constructiva a mesura que els alumnes avancen i anima-los a explorar jugades inesperades i creatives.
Reflexió final (5 minuts):
- Recull les experiències i els aprenentatges dels alumnes.
- Pregunta-los com han aplicat les estratègies avançades i l'anàlisi de posicions durant les activitats.
- Anima els alumnes a compartir les seves jugades més innovadores i sorprenents amb la classe.
- Conclou destacant com les estratègies avançades poden portar a un joc més desafiador i divertit.
Aquesta sessió proporciona als alumnes amb coneixements avançats una oportunitat per millorar les seves habilitats d'escacs mitjançant l'anàlisi de posicions complexes i la resolució de problemes estratègics. Assegura't de crear un entorn positiu i d'afavorir la participació activa de tots els alumnes en les activitats proposades.
Dinàmica 2 Material Tecnològic. Seqüència didàctica:
Durada aproximada: 60 minuts Més informació
EduEscacs. Principis metodològics
Com treballem els Escacs Educatius en horari lectiu les Escoles per a que hagi una transferència en la millora educativa en els nostres alumnes:
Resolució de problemes, anàlisis de situacións, raonar lògicament, fer visble el pensament, discusions creatives, presa de decisions i col·laboració en la resolució de problemes.

EduEscacs. Activitats
Us presentem un munt d'activitats realitzades al voltant del Projecte d'Escacs Educatius i Socials de les Escoles:
Trobades d'escoles, Chess Challenge, Formacions de mestres, Trobades d'avis i alumnes, actes a la Universitat, Participació Concursos Educatius...
